20 d’octubre del 2009

PARADOXES I NONSENSES

Una de les paradoxes creades per Bertrand Russell, el gran filòsof i matemàtic britànic, és la que ell mateix va batejar com paradoxa del barber. Per explicar-la resumidament, es tracta d’un poble on només hi ha una barberia, i al cartell que penja a la porta d’aquesta diu que “Aquest barber només afaita a aquells que no s’afaiten a si mateixos”. La paradoxa apareix quan ens preguntem qui ha afaitat al barber, que no du barba.
D’aquí als enunciats que els lògics com Russell denominen Nonsenses -m'agrada aquesta paraula- és a dir, frases sense sentit, hi ha només un pas, i sovint la vida quotidiana n’és un bon exemple.
Em venen al cap alguns casos, com el del cartell de la botiga del passeig de Gràcia de Barcelona que anuncia que “El descuento del 5 % también se aplica a las tarjetas de crédito”, penjat just al costat d’un altre que informa que “Únicamente se aceptaran pagos en efectivo”, o el de la fleca del barri de Montigalà de Badalona que anima als clients a gaudir de l’oferta especial dels caps de setmana: “Oferta irresistible: 1 barra per 0,75 €, 3 barres per 2,50 €.
Aquest passat divendres vaig anar a comprar al Carrefour i, al pagar a caixa, em va sortir un val. Us l’escanejo –evidentment, he tatxat el codi de barres i el número de la meua tarja de crèdit-, per que veieu que el que us explico no és inventat. Diu “10 % de descuento en pack de 6 unidades de leche en brick de 1 litro la Asturiana, no aplicable a packs.” Per acabar-ho de rematar, continúa informant del “descuento aplicable a màximo 3 packs”.
Fantabulós!

2 comentaris:

  1. que "diver"! i no et vas embolicar en alguna discussió amb la caixera? perquè si no em ve de 5 minuts jo ho faig! encara que, ben pensat, procuro no anar al carrefour :P

    ResponElimina
  2. Paradoxes. .? Publicitat enganyosa. .? Clients que desitgen autoenganyar-se o fer veure als demés de les gangues que s'aprofiten..?.
    Com també hi ha subcripcions que es venen a falsos preus mòdics i l'únic que crean són rebuts que mai deixen de carregar-se en compte.
    Hi ha qui és molt espabilat per adonar-se'n de moltes coses i pet altre banda els colen gols importants.. . ., o no ?
    Voler controlar economia o no voler controlar. . THAT IS THE QUESTION !

    ResponElimina